Vulcanul stins de la Racoș

Munții Perșani, la numai o aruncătură de băț de Brașov, rămân mereu în umbra mai vestitelor surate Bucegi, Piatra Craiului sau Făgăraș. Aflați oarecum între aceste falnice masive, munții Perșani sunt uitați pe nedrept și, chiar din goana mașinii, nu rareori rămâi surprins de frumusețile ce se întrevăd de-o parte sau de alta a șoselei. Pădurea Bogata de pe drumul Sighișorii, poienile și pâlcurile de pădure de la Perșani pe drumul Făgărașului, casele risipite pe dealuri ale Poienii Mărului – pitorescul sat nu departe de Zărnești sunt doar cîteva din reperele ce sigur ți-au făcut cu ochiul în perigrinările tale spre crestele cele mai înalte.

Toamna aceasta am ales să mă opresc la o scurtă explorare într-unul din satele răspândite de-a lungul și de-a latul munților Perșani. Răsfoind internetul și căutând evident spectaculosul, am ales ca prim popas Racoșul. Un sat ce ascunde o mică rezervație naturală ... cu coloane de bazalt, cu un mic lac “de smarald” și culmea-culmilor ... un vulcan stins! Ingrediente extrem de atractive și deloc de neglijat în perigrinările mele turistico-montaniarde.

Istoria e cam așa: o fostă carieră de bazalt, o căldare uriașă pe fundul căreia s-a adunat de-a lungul vremii apă și craterul unui vulcan stins acum milioane de ani, exploatat și el drept sursă de zgură în oarecare industrii de mult apuse. Un peisaj cu care nu te întlnești așa lesne, aș zice că mai pe niciunde in Romania, un peisaj al cărui spectaculos este întrecut doar de liniștea ce domină apăsător acum aceste locuri.

Mă pun pe explorat dealul din susul comunei, dealtfel un gen de isalz comunal, căutând potecile ce mă conduc prin labrintul de stânci și noroaie. Lumina cade repede în acest sezon și nu am timp să savurez pe îndelete toate ce se află în jur.

Un panou turistic îți oferă încă alte câteva repere interesante spre vizitare: peșteri, amoniți, fosile sau chei. Mă rezum de astă dată la experiențele geologice cu vulcani și stânci, dar sunt sigur că voi repeta mai pe îndelete astă experiență cu o plimbarea.





Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Matterhorn-ul României

Muntele Mare - Rezervația Scărița-Belioara

Ultimii mesteri sticlari